Guillaume Boissinot is interested in non-anthropological conceptions of technology, and is working on the existence and development of technical objects outside human causality, in the hypothesis of a kind of autonomy. In this way, he is able to reconsider artificial intelligence from the perspective of machines, rather than in relation to humans. This change of point of view aims to explore what escapes us in AI but also in the human and leads his research into projections where the boundaries between theory and fiction have become blurred. Through a body of sculptures, installations and devices experimenting with a non-instrumental relationship to the materials and forms of machines and their capacity for production, he seeks to conjure up non-human, if not inhuman, fictions.


Born in 1980 in Angers, France. Artist. Graduate of the École Supérieur des Beaux-Arts d'Angers, of the art master degree of the University of Rennes 2 and of the inter-university diploma of the EUR ArTeC research school . 

PhD student in research-creation at the University of Paris 8 in art and philosophy under the direction of Pierre Cassou-Noguès and Grégory Chatonsky.

Teaches in the bachelor degree video game and interactive media design of L3di University, Laval.



fr
--

Guillaume Boissinot s’intéresse aux conceptions non anthropologiques de la technique, il a engagé un travail sur l’existence et le développement des objets techniques en dehors d’une causalité humaine, dans l’hypothèse d’une sorte d’autonomie. Ainsi, il peut reconsidérer l’intelligence artificielle dans la perspective des machines plutôt que dans son rapport à l’humain. Ce changement de point de vue vise à explorer ce qui nous échappe dans l’IA mais aussi dans l'humain et mène sa recherche dans des projections où les frontières entre théorie et fiction sont devenues floues. A travers un travail de sculptures, d’installations et de dispositifs expérimentant un rapport non instrumental aux matières et aux formes des machines et à leur capacité de production, il cherche à faire émerger des fictions non-humaines sinon inhumaines.

Né en 1980 en France à Angers. Artiste. Diplômé de l’École Supérieur des Beaux-Arts d’Angers, du master d’arts plastiques de l’université Rennes 2 et du diplôme inter-universitaire de l’école de recherche EUR ArTeC. 

Doctorant en recherche-création à l'Université de Paris 8 en art et philosophie sous la direction de Pierre Cassou-Noguès et Grégory Chatonsky.

Enseigne au sein de la licence design de jeux vidéo et de médias interactif L3Di, Laval.